Spring til indhold

Er bloggen død?

Well… er den?

Jeg synes, at jeg over det seneste stykke tid har bemærket, at blogs generelt har færre kommentarer. Det er en tendens jeg egentlig synes har været der i måske et par år nu. Jeg har ikke noget videnskabligt at bygge det på, blot en generel fornemmelse.

En blog er stadig et fantastisk værktøj til at skabe unikt og værdifuldt indhold på dit website. Indhold som er uvurdérlig i forhold til online markedsføring og/eller branding af dig selv eller din virksomhed. Det mener jeg ikke der kan herske nogen tvivl om.

Men interaktionen med læserne synes jeg er for nedadgående, og det leder mig til det spørgsmål, som er dette indlægs overskrift: Er bloggen død?

Sociale mediers skyld?
Nye blogindlæg markedsføres primært via de sociale medier. Det er der ikke noget underligt i. “Problemet” i den sammenhæng, som jeg synes er tiltagende er, at responsen og interaktionen med læserne ligeledes foregår på de sociale medier. Med andre ord, de kommentarer og eventuelle spørgsmål læserne måtte have, ender ikke som kommentarer på selve bloggen, de drukner i den uendelige sociale medie strøm. Det synes jeg langt han af vejen er en skam. For to uger efter et ellers glimrende blogindlæg, så er der ingen som helst, der finder frem til den interaktion, der for længst er scrollet uendeligt langt ned i din Facebook/Twitter/G+ strøm. Ingen!

Hvad kan vi så gøre ved det?
Bloggen som medie i sin nuværende form er jo reelt set helt tilbage fra slutningen af 90’erne. I vores moderne medie/teknologi-tidsalder, er det en evighed siden. Måske det bare er den vej det går? De sidste krampetrækninger fra et døende medie, der er på vej til at blive erstattet af noget andet?

Hvad mener du? Har du selv en blog og har du noteret dig samme tendens, eller er det bare mig? Lad mig høre dine erfaringer, og gerne her på bloggen i stedet for på de sociale medier 😉

7 tanker om “Er bloggen død?”

  1. Jeg vil ikke kalde blogs for døde, der er stadig masser af mennesker der lever af at blogge hver dag. Jeg hjælper selv et par stykker med at vedligeholde deres installationer.

    Måske er de bare ikke så synlige mere. Jeg troede det samme om chatprotokollen IRC, men efter jeg er blevet Linux-konvertit, så kan jeg se at det trives i bedste velgående.

    Men du har helt ret i, at de sociale medier har snuppet en stor del af opmærksomheden, men det tror jeg udspringer af, at det er et langt mere levende medie, og vi får indhold serveret lige i fjæset, når vi logger ind.

    Jeg har også en par blogs – de er ikke så aktive, men jeg bruger dem med måneders mellemrum til at skrive om nye tekniske opdagelser og semipolitiske emner. Jeg forventer da heller ingen læser på den baggrund 😉

  2. Hej Jan

    Jeg ser samme billede – men det betyder ikke nødvendigvis, at bloggen er død. Blot at dialogen spredes. Og her er det jo skønt, at kommentasporet på G+ kan integreres i bloggen med et snuptag 🙂

  3. Jeg er godt nok noget splittet hvad angår at outsource kommentarerne til tredjepart… so to speak 😉

    Jeg ved godt at G+ kommentarerne kan integreres med WordPress. Men hvad med Facebook og Twitter… og hvem ved hvilken platform der kommer i morgen? Det bliver hurtigt noget rod.

    Dertil kommer, at jeg bestemt ikke er tilhænger af tredjeparts censur på min blog. G+, Facebook og Twitter er jo alle amerikanske og er derfor også i større eller mindre grad reguleret af den nypuritanske amerikanske censurmaskine, og DET gider jeg ikke på min egen blog.

    Fair nok, indtil videre har jeg kun hørt historier om Facebook, der i flæng fjerner indlæg/kommentarer som det passer dem. Men lur mig om ikke også det kommer på G+?

  4. Jeg tror ikke bloggen er ved at dø. I starten den gang det blev moderne at bloggen, der var der nogle få seriøse. Det begyndte så at gå lidt historier om at de kunne tjene mange penge på det, og fik nogle gode gaver. Det var så mange der øjende muligheden for at tjene penge. Der er dog mange af disse nye bloggere, der på ingen måde har hvad det kræves. Folk bliver trætte af at læse blogs, på grund af de mange useriøse.

  5. Jeg er for så vidt enig med dig Jens i, at der er mange useriøse blogs derude. Men når man så læser noget på en seriøs blog, så er der stadig langt mellem kommentarer synes jeg.

  6. Jeg er enig i at dialogen spredes, men jeg er nu ikke helt så positiv over det. Dels er det rigtigt at man afgiver noget af “kontrollen”, og så er jeg bare så super dårlig til de sociale medier 🙂
    Jeg vil gerne kunne tjekke mine blogs en gang om ugen eller måneden, læse de kommentarer der er kommet og så give mit besyv med. Med G+ synes jeg nærmest man skal være på dagligt for ikke at gå glip af noget, så jeg er bange for at jeg går glip af en del “små-hemmelige” guldkorn simpelthen fordi jeg ikke er på ofte nok

  7. Kernen i de sociale medier Philip er præcis, at man er der “hele tiden”. Det er i en eller anden form en slags “væren til stede i nuet”. Hvis ikke du følger med løbende så mister du bare meget.

    Jeg tør da SLET ikke tænke på hvor meget jeg ville gå glip af, hvis jeg kun tjekkede min Facebook, Twitter eller G+ én gang om måneden. Opslag og indlæg på de sociale medier er irrelevante efter få dage.

    På den måde – nu jeg lige tænker over det mens jeg skriver denne kommentar – så er sammenblandingen måske ikke så heldig. Altså sammenblandingen mellem blogs og sociale medier.

    Blogs er “long term”… og sociale medier er “nu og her”.
    Hmmm…. food for thought… 😉

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *