De social medier som Facebook, Twitter, G+ og alle de andre er kommet for at blive, på godt og ondt. Det er der vist ingen tvivl om. Et af problemerne ved de sociale medier er bare det faktum, at de for langt de flestes vedkommende er et virtuelt glansbillede af dem selv. Det er så nemt at fremstå som noget man dybest set ikke er… og de fleste af dine online venner hopper på den.
Det er ikke så forfærdelig længe siden at “krigsforbryderen” Koni var meget oppe pga. en social medie kampagne, der fik hoberne af social-medie-glansbillede-profiler til at gå fuldstændig i selvsving over en YouTube video.
Problemet var – og er – bare, at alle jer, der havde så forbandet travlt med at tage afstand fra uhyrlighederne og ham den væmmelige Koni, ikke stoppede op i bare 5 sekunder og tænkte over sagens substans. Det faktum at negerbørn i Afrika bliver kidnappet til prostitution eller krig, blev reduceret til et “Synes Godt Om” klik på Facebook. Det var jo ih-så-politisk-korrekt og uh-så-forfærdeligt for alle de negerbørn nede i Afrika.
Faktum er jo bare, at ingen af jer – INGEN – har tænkt på de negerbørn siden. De rager jer en paphat. De er komplet ligegyldige. Men de sociale medier giver jer en kanal, hvor I kan lade som om, at det er det vigtigste i verden, uden at I behøver at lette jeres fede røv fra kontorstolen og gøre noget som helst. Det er utrolig nemt at være “ih-så-korrekt” på de sociale medier. At foregøgle at en langsby fyldt med uskyldige negerbørn bekymrer en, når virkeligheden er, at du har glemt alt om dem lige om lidt, fordi du skal følge med i hvem der snaver med hvem i Paradise Hotel.
Jeg kan som en service informere jer om, at det var i går I skulle have lettet røven og have været ude og male byen rød for at gøre opmærksom på ham der Koni… men det glemte I vist, gjorde I ikke?
Hvad skete der, havde I for travlt med at “Synes godt om” et sjovt billede af en kat eller manglede I “Træ” i Farmville? Så var de der negerbørn åbenbart ikke så vigtige alligevel, hva’?
Som en ekstra service meddelelse kan jeg også nævne, at nej, jeg var ikke selv ude og male byen rød i går, for jeg indrømmer blankt, at jeg er komplet ligeglad med negerbørn i Afrika. Faktisk er jeg ligeglad med alle børn i Afrika – uanset deres hudfarve.
Koni 2012 kampagnen generelt var et stort flot. Der var så mange faktuelle fejl i filmen, at troværdigheden var på niveau med børnetime…
Og det var så pakket ind i oversolgt følelsesporno, som på klammeste vis fremlagde en forkert sag, som ingen substans havde.
Koni 2012 er og bliver et eksempel på, hvor let det er at påvirke folk på sociale medier, hvis det hele bare drejer sig om et klik. Føj føj og atter føj! Man redder ik verden ved at “Synes godt om”, men ved at tage ansvar og føre sine handlinger ud i livet, i stedet for at lade det være tom snak og videoer…
Det er nemt at være “rigtig”, så længe det ikke koster. Og det var vel, hvad vi så med hypet omkring Koni.
Lad os se de frelste sende penge til hjælp, deltage i indsamlinger eller rejse til lande, hvor de kan gøre en forskel 😉
Ja, lige præcis Thomas. Hvis det virkelig betød noget for alle de frelste, så havde de gjort noget mere aktivt end bare at klikke med musen…
Ideen var jo som sådan god nok, men som I nævner, var den for amerikansk og kørt for højt op… Jeg tror man kunne have fået de samme effekter med en langt mindre kampagne, men hvad det vil give i kroner og ører i den sidste ende, er jo svært at spå om..
Jeg synes det er fint at man via sociale medier kan få noget opmærksomhed omkring alt dette drama, dog er det klart at folk kun er så aktive fordi det intet koster.
Ja, man må sige at den kampagne døde ret hurtigt igen. I det hele taget er de sociale medier lidt i et stormvejr lige nu. Senest med Facebooks børsintroduktion, som her på 3. handelsdag har udsigter til at blive lidt af et flop. Det tyder mere og mere på, at sociale medier i høj grad består af meget varm luft.
Ja dykket i værdien af Facebooks aktier, tror jeg kom lidt bag på en del investorer. 🙂